Indicator | Toelichting | Doelstelling |
---|---|---|
Personeel |
|
|
Verzuim | Doelstelling is bepaald in overleg met de arbodienst, op basis van huidige personele samenstelling | 4,6% inclusief langdurig verzuim frequentie 1,1 (huidig verzuim 1/9: 5,1% frequentie 0,9) |
Salarislasten | De kosten aan salarissen inclusief sociale lasten zijn een belangrijke post in de begroting van de gemeente (in 2018 plm. 11% van totale lasten). Reden om actief te sturen op realisatie en uitputting. | De salarislasten blijven binnen het begrote budget. (2017: begroot € 36,7 miljoen |
Inhuur externen | In 2017 bedroegen de kosten van de inhuur van externen 18% van het totaal van salarislasten en kosten externe inhuur. Door het verhogen van de interne flexibiliteit en door meer grip op het inhuurproces wordt beoogd om de kosten van inhuur zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd heeft de organisatie te maken met moeilijk te vervullen vacatures en is inhuur dan soms nodig om de projecten voor de stad te kunnen continueren. | Norm: maximaal 20 % van de totale loonkosten + totale kosten van de externe inhuur. |
Financiën |
|
|
Exploitatiesaldo | De meerjarenbegroting is sluitend als er goede verhouding is tussen baten en lasten. | Het verwachte saldo van baten en lasten in het meerjarenperspectief is > 0 |
Weerstandsvermogen | Een reservepositie is adequaat als de reserves voldoende | De verhouding (ratio) tussen het aanwezige en het minimaal |
Schuldenplafond | De omvang van de leningenportefeuille (langlopend + kortlopend) van de gemeente Gouda is hoog, uitgaande van de VNG-normering. Een solide of acceptabele schuldpositie vraagt om bewaking van de omvang middels een plafond. | Het gehanteerde schuldenplafond bedraagt: |
Handremprocedure | Indien de sluitende meerjarenbegroting onder druk dreigt | Opereren binnen marges van het financieel kader en niet inzetten van handremprocedure |
Factuur afhandeling | De wettelijke betalingstermijn voor facturen bedraagt standaard 30 dagen. | De gemeente Gouda betaalt ten minste 85% van de facturen binnen 30 dagen (2017: 83%) |
ICT |
|
|
Geheugen van Gouda | Gouda maakt een ontwikkeling door van taakgericht naar zaakgericht werken. Daartoe is het programma Het geheugen van Gouda opgezet. | In 2019 zijn zaaktypen ingericht, is een samenwerkingsomgeving beschikbaar en is de noodzakelijke beheerorganisatie ingericht |
ICT-infrastructuur | Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen is en wordt in de ICT geïnvesteerd. Hierdoor is de performance geleidelijk verbeterd. | In 2019 is beschikbaarheid van de ICT-infrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden 99,5% |
Informatiebeveiliging | Informatieveiligheid gaat over beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van gegevens. In juli 2014 is door het college het Informatiebeveiligingsbeleid conform de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) vastgesteld. Door het uitvoeren van de BIG, via het implementeren van maatregelen, wordt de gemeentelijke informatievoorziening beschermt. Daarnaast is landelijk de door VNG ontwikkelde ENSIA methodiek voor de verantwoording van de informatiebeveiliging uitgerold. | Alle maatregelen zijn ingevoerd en aandachtspunten vanuit ENSIA worden opgevolgd. |
Privacy en datalekken | Op 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking getreden. De AVG stelt stevige boetes op het onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens: 20 miljoen of 4% van de jaaromzet als dit hoger is. Het project Gouda Privacyproof is met haar implementatiemaatregelen ten behoeve van het aantoonbaar kunnen voldoen aan de AVG eind 2018 op 88%. | Eindrealisatie van het project Gouda Privacyproof. Alle implementatiemaatregelen zijn ingevoerd en operationeel. |
Juridische zaken |
|
|
Voorkomen van bezwaarschriften | Het aantal en type bezwaarschriften geeft inzicht in de uitwerking van gemeentelijk beleid in de praktijk en de kwaliteit van de uitvoering. | Doelstelling is maximaal 400 bezwaarschiften per jaar te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen. |